تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/12/23 - 15:20
کد خبر: 427119

در میزگرد دانشجویی مطرح شد:

بهرامی: نقش جنبش دانشجویی شناسایی گلوگاه‌های ناعدالتی است/ علی‌مرادی: خلاء گفتمان واحد در باب عدالت حس می‌شود

بهرامی: نقش جنبش دانشجویی شناسایی گلوگاه‌های ناعدالتی است/ علی‌مرادی: خلاء گفتمان واحد در باب عدالت حس می‌شود

در بحث عدالت، سیاه نمایی وجود دارد؛ اما عدالت در حال حاضر در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست، تنها سه درصد از دهک‌های بالای جامعه مالیات می‌پردازند، اما در کشور آمریکا پنجاه درصد جامعه مالیات می‌پردازند. در زمان روحانی، رییس جهورسابق، خصوصی سازی و رها سازی باعث هزینه برای دولت شد و نیاز است بسترمالیاتی را اصلاح کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیستمین اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر در مشهد مقدس باحضور اعضای دفاتر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور با شعار "تحول دانشجو تحول جامعه، حکمرانی عالمانه و عادلانه" درحال برگزاری است.

در این اردوی آموزشی تشکیلاتی میزگردی با عنوان "نسبت جریان دانشجویی و مسئله عدالت" با حضور مهسا علی مرادی، دبیر آموزش انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد، امیرعباس دوردانه، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و علیرضا بهرامی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ادامه مشروحی از این میزگرد را می خوانید:

سوال: جایگاه و معناب عدالت در جمهوری اسلامی ایران چیست؟

علی مرادی دبیر آموزش انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد: عدالت مقابل ظلم و اصول دین است و جمهوری اسلامی ایران دایه دار حکومت اسلامی است و باید عدالت را محقق کند و شعار آن (یقوم بل قسط) باشد. عدالت یک‌ موضوع فطری است که سبب پیروزی انقلاب شد، در این مورد مقام معظم رهبری می‌فرمایند عدالت آن گفتمان جمهوری اسلامی است که جمهوری اسلامی بدون آن حرفی ندارد.

بهرامی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی: به گفته‌ امام صادق عدالت ازعسل، شیرین تر است، ما عدالت را از توحید می‌گیریم و وقتی توحید وارد جامعه شود؛ عدالت برقرار می‌شود که در کلام مقام معظم رهبری تداعی شده است، همانطور که سکولاریسم مدرسه و دانشگاه ساخت، عدالت هم نظام خود را می‌سازد وعدالت اسلامی جز با حکومت اسلامی محقق نمی‌شود.

دوردانه، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: جایگاه عدالت در تشیع، که مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند فلسفه‌ی حکومت اسلامی استقرار عدالت است، عدالت ضامن پیشرفت کشور است، صدور انقلاب در گروی عدالت است و رأس عدالت ظهور امام زمان می‌باشد، اگر تمام زمینه‌های عدالت فراهم شود ولی امام زمان نباشد عدالت محقق نمی‌شود پس لزوم تحقق عدالت ظهور امام است.

سوال: وضعیت عدالت در جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دبیر آموزش انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد: امام خمینی، علامه طباطبایی، بهشتی تئوری‌های زیادی درباره‌ی عدالت دارند، اما گفتمان واحدی وجود ندارد، که همه‌ی ابعاد عدالت را پوشش دهد، ما در سطح تئوری گیر کرده‌ایم و برنامه‌ی قابل ارائه‌ای وجود ندارد، حتی اثرش هم در جامعه حس نمی‌شود، ما خلا گفتمان واحد در باب عدالت را حس می‌کنیم، راهکار این‌است که اساتید باید نظریه‌ی عدالت را از بین متون اسلامی استخراج کنند تا وقتی برنامه‌ی مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم عدالت را ارزیابی کنیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی: در بحث عدالت، سیاه نمایی وجود دارد؛ اما عدالت در حال حاضر در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست، تنها سه درصد از دهک‌های بالای جامعه مالیات می‌پردازند، اما در کشور آمریکا پنجاه درصد جامعه مالیات می‌پردازند. در زمان روحانی، رییس جهورسابق، خصوصی سازی و رها سازی باعث هزینه برای دولت شد و نیاز است بسترمالیاتی را اصلاح کرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: شهید مطهری می‌فرماید از زمان غیبت کبری عدالت نادیده گرفته شد و فقه‌ فردی ایجاد شد که قدرت پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی را ندارد و در حال حاضر تئوری درباره‌ی عدالت نداریم .عدالت در سطح فردی آسان است، اما در سطح اجتماعی آسان نیست.

سوال: نقش و طبقه جریان دانشجویی در تحقق عدالت چیست؟

مهسا علی مرادی: اگر بخواهیم به متون فقهی نگاه بکنیم چیزی درباره‌ی عدالت نداریم ، مقام معظم رهبری نیز این را مطرح کردند، بحث مطالبه را از دولت و مجلس و اساتید داریم، تا اینکه عدالت به فرایندی عملی تبدیل شود وعدالت خواهی وظیفه طبقه‌ی دانشجو‌ می‌باشد.

علیرضا بهرامی: اختلاف دستمزد در کشور ظلم است، اما در اروپا و امریکا چند برابر است، نقش جنبش دانشجویی تربیت نیرو و میدان جهادی است و نقش دیگر مطالبه گری‌ است، که گلوگاه‌های ناعدالتی را شناسایی کند.

امیرعباس دوردانه: تئوری بدون عمل کور است اگر وارد میدان نشویم دغدغه‌ی مردم را درک نمی‌کنیم، یعنی عمل در کنار تئوری باشد، جنبش دانشجو باید روی حوزه اندیشه کار کند که طبیعتا دانشجوی کارشناسی نمی‌تواند انجام دهد اما می‌تواند از علما مطالبه کند ، عدالت مسئله‌ی آسانی نیست و اگر نباشد جمهوری اسلامی ایران مشروعیت ندارد که سبب سقوطش می‌شود و در نتیجه ظهور اتفاق نمی‌افتد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top